بررسی جلوه های ویژه (VFX) 10 فیلم پرفروش تاریخ سینما

best selling movies

سینما هنری است که از طریق سرگرمی باعث جذب انبوه مخاطبان می شود. افزایش مخاطبین فیلم به طور مستقیم به افزایش درآمد آن تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل، یکی از شاخص‌های سنجش موفقیت یک فیلم میزان فروش آن در گیشه است. در طول تاریخ سینما همیشه رقابت برای فروش بیشتر بین فیلم ها وجود داشته. به همین دلیل فروش فیلم در گیشه یکی از موضوعاتی است که توجه زیادی به آن می‌شود.

جلوه های ویژه به عنوان بخشی تاثیرگذار و جدا نشدنی از سینما شناخته می شود. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا 10 فیلم پرفروش تاریخ سینما را از نظر جلوه های ویژه بررسی کرده و تاثیر آنها بر روی موفقیت هر فیلم را بسنجیم.

آواتار(Avatar)

آواتار، فیلمی حماسی در ژانر علمی تخیلی است که در سال ۲۰۰۹ توسط جیمز کامرون کارگردانی شد. این فیلم اولین فیلمی بود که با تکنولوژی پیشرفته IMAX ساخته شد. این تکنولوژی امکان ساخت جهان پاندورا و شخصیت‌های خیالی آن را فراهم کرد. این قیلم نه تنها از لحاظ تجاری موفق بود، بلکه تاثیر قابل توجهی بر صنعت سینما گذاشت. فیلم آواتار باعث شد تا بسیاری از فیلم‌سازان به سمت استفاده از تکنولوژی‌های جدید و خلق دنیاهای خیالی پیچیده‌تر حرکت کنند. بدیهی نیست اگر بگوییم که پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما مدیون هنرمندان جلوه های ویژه می‌باشد و عمده شهرت خود را از طریق همین هنر مدرن به دست آورده است.

آواتار لیست 10 فیلم پرفروش تاریخ سینما

تکنولوژی‌های اصلی فیلم Avatar

موشن کپچر(motion capture): یکی از کلیدی‌ترین تکنولوژی‌هایی که در ساخت فیلم آواتار(Avatar) استفاده شد موشن کپچر بوده. این تکنولوژی امکان ضبط و انتقال حرکات بازیگران را به صورت غیر مستقیم به شخصیت های دیجیتالی می‌داد و به این ترتیب، انیمیشن‌هایی بسیار واقع‌گرایانه خلق می‌شدند. فیلمسازان با استفاده از لباس های مخصوصی که دارای حسگرهای متعددی بودند، حرکات بازیگران را ثبت و سپس این داده ‌ها را به کامپیوتر منتقل می‌کردند.

نکته جالب این است که این داده‌ها به قدری دقیق بود که حتی توانایی ثبت دم و بازدم بازیگران را نیز داشتند. این موضوع باعث می‌شد تا مخاطبان احساس بهتری با فیلم بگیرند. چون پشت آن انیمیشن ها بازیگران و افراد واقعی حضور داشتند که به کاراکتر ها روح می‌بخشیدند. به همین دلیل این داده‌ها به واقع گرایانه تر شدن انیمیشن‌ها و کاراکتر ها بسیار کمک می‌کرد. آواتار اولین فیلمی بود که به طور گسترده از این تکنیک در فیلم‌هایش استفاده کرد و بعد از موفقیت بزرگی که نصیبش شد، موشن کپچر به یک تکنیک استاندارد و پرکاربرد در صنعت سینما و انیمیشن سازی بدل شد.

موشن کپچر آواتار

تصویر‌سازی کامپیوتری (CGI): جلوه های ویژه بصری این فیلم به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود. کاراکتر‌های انسان‌نمای دنیای آواتار که به اسم ناوی (Na’vi) شناخته می‌شدند. این موجودات قد بلند و آبی رنگ، کاراکترهای اصلی فیلم را تشکیل می‌دادند. پیچیدگی و ساخت این شخصیت‌ها، اصلی ترین بخش جلوه های ویژه آواتار به شمار می‌رفت که تلفیقی از تکنیک موشن کپچر و تصویر سازی کامپیوتری بود.

و بخش دیگر پاندورا است که به نوعی سیاره و محل زندگی موجودات خیالی این فیلم می‌باشد. تمام طبیعت و حیوانات محیط پاندورا با تکنیک تصویر‌سازی کامپیوتری (CGI) به وجود آوردند. دنیای پاندورا یک مثال کامل از طراحی و نبوغ هنرمندان جلوه های ویژه به شمار می‌رفت و تا به امروز بعد گذشت بیش از ده سال همچنان یک شاهکار در دنیای جلوه های ویژه تلقی می‌شود.

Avatar VFX

نرم افزارهای ساخت کاراکتر‌ها و جهان پاندورا

نرم افزار Maya: این نرم‌افزار قدرتمند سه بعدی، یکی از اصلی‌ترین ابزارهای مورد استفاده در ساخت آواتار بوده است. نرم‌افزار مایا، خصوصا برای ساخت جلوه های ویژه سه بعدی در طیف های وسیع طراحی شده است. این نرم‌افزار، قابلیت خلق جلوه های ویژه پیچیده در مقیاس های وسیع را دارا می‌باشد. به همین دلیل بهترین گزینه برای ساخت جهان پاندورا به شمار می‌رفت. مایا توانایی انعطاف‌پذیری بسیار بالایی داشت و این امکان را به هنرمندان می‌داد تا از نهایت بهره‌بری و خلاقیت خود استفاده کنند. همچنین مایا توانایی این را دارد که با حجم زیادی از داده ها به طور همزمان کار کند و صحنه‌های بزرگ و پیچیده‌ای را خلق کند.

نرم‌افزار Motion builder: این نرم افزار در کنار مایا، از اصلی ترین نرم‌افزار‌های جلوه های ویژه است که در ساخت فیلم آواتار استفاده شده. اصلی‌ترین کاربرد موشن بیلدر، به داده‌های فیزیکی مرتبط است. منظورمان همان داده سه بعدی موشن کپچر است که بالاتر راجبع آن صحبت کردیم. این نرم‌افزار توانایی استخراج و تحلیل داده های حرکتی را داشت که توسط لباسهای مخصوص مجهز به حسگرهای حرکتی، فیلمبرداری شده بود.

Avatar Visual Effects

موشن بیلدر به عنوان یه نرم‌افزار پشتیبان، حرکات این بازیگران را با انیمیشن‌ها مطابقت می‌داد و حرکات آنها را اصلاح و یکپارچه می‌کرد. موشن بیلدر در خلق شخصیت‌های ناوی دنیای آواتار نقش اصلی را داشتند. قابلیت انعطاف‌پذیری بالا، باعث شد تا موشن بیلدر قابلیت یکپارچگی با نرم‌افزار مایا را داشته باشد و در خلق کاراکتر های ناوی و همچنین جهان پاندورا نقش مهمی را ایفا کند.

نرم‌افزار مختلف دیگری نیز در ساخت این فیلم نقش داشتند اما ما سعی کردیم به مهم‌ترین آنها اشاره کنیم. به طور کلی، فیلم آواتار از بزرگترین شاهکارهای نسل جدید سینما به شمار می‌رود و بخش عظیمی از این شهرت را مدیون جلوه های ویژه پیشرفته‌اش است. آواتار با استفاده از جلوه های ویژه بصری خود، باعث خلق شاهکاری شد که تا سالها در میان فیلمسازان و هنرمندان نامش مانگار خواهد ماند.

انتقام جویان پایان بازی (Avengers Endgame)

فیلم انتقام جویان پایان بازی (Avengers Endgame)، شاید پرطرفدار‌ترین فیلم ابرقهرمانی سینما باشد که در جایگاه دومین فیلم از لیست 10 فیلم پرفروش تاریخ سینما قرار دارد. این فیلم، قسمت بیست و دوم از دنیای سینمایی مارول است که به عنوان پایان‌بندی فاز سوم این مجموعه شناخته می‌شود. طبق آمار، این فیلم عنوان پرهزینه ترین جلوه های ویژه تاریخ سینما را از آن خود کرده است.

شما در این فیلم انواع جلوه های ویژه را می بینید. از موجودات فضایی گرفته تا دنیاهای دیگر و سیارات بیگانه، سلاح‌های فضایی و جادوگران قدرتمند، حتی سفر در زمان و همینطور سکانس های نبرد فوق‌العاده. جلوه های ویژه بصری و میدانی در اکثر سکانس‌های این فیلم ردپای خود را به جا گذاشته اند. به دلیل حجم بالای جلوه های ویژه این فیلم، ما سعی کردیم تا آنها را در سه بخش نرم‌افزاری برای شما توضیح دهیم.

Avengers Endgame VFX

نرم‌افزار‌های مدل‌سازی و انیمیشن Avengers Endgame

نرم‌افزار Maya: نرم‌افزار مایا در مدل‌سازی شخصیت‌ها بسیار مورد استفاده قرار گرفت. به طور مثال طراحی بخش عمده‌ای از شخصیت تانوس، با نرم‌افزار Maya صورت گرفت. همینطور طراحی ابزارهایی مانند چکش ثور و دستکش بی‌نهایت در نرم‌افزار Maya انجام شده. همینطور از مایا در ساخت محیط‌های فیلم نیز استفاده شده است.

نرم‌افزار Motion builder: نرم افزار موشن بیلدر به هنرمندان جلوه های ویژه این اجازه را می‌دهد تا برای مدل‌های سه بعدی ایجاد شده، حرکات طبیعی و پیچیده‌ای را خلق کنند. از راه رفتن و دویدن گرفته تا حرکات ظریف صورت و دست. یکی از تکنیکهای جالب و پرکاربرد موشن بیلدر، همگام‌سازی حرکات با صدا می‌باشد.

جلوه های ویژه VFX انتقام جویان

نرم‌افزار‌های شبیه‌سازی Avengers Endgame

نرم‌افزار Houdini: این نرم‌افزار به طور تخصصی برای خلق جلوه های ویژه محیطی و شبیه‌سازی‌های فیزیکی مورد استفاده قرار گرفت. هنرمندان با استفاده از هودینی پدیده‌هایی مانند آب، آتش، دود، خاک و انفجار را به شکل بسیار واقع گرایانه ای شبیه سازی کردند. سکانس‌هایی که ثور با چکش رعد آسای خود، صحنه های حماسی رو خلق میکرد. یا زمانی که تونی استارک با یک شلیک انفجارهای بزرگ و خیره کننده را به وجود می‌آورد. همه‌ی اینها را مدیون هنرمندان هودینی هستیم.

نرم‌افزار RealFlow: این نرم‌افزار به طور اختصاصی برای شبیه سازی جلوه های ویژه آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فیلم پر‌هزینه ای مثل Avengers Endgame، نرم‌افزار RealFlow نقش مهمی را در ساخت جلوه های ویژه آب ایفا کرده است. آبشارهای بزرگ و کوچک، رودخانه ها و بارش باران همگی به وسیله این نرم‌افزار و با جزئیات بالا به وجود آمدند. شما میتوانید تاثیر آب بر روی اجسام مختلف مانند لباس، مو و حتی خاک را از طریق این نرم‌افزار بسازید. Realflow به دلیل قابلیت یکپارچگی بالا با نرم افزار Houdini، از گزینه های محبوب برای ساخت جلوه های ویژه آب شناخته می‌شود.

جلوه های ویژه 10 فیلم پرفروش سینما

نرم افزار کامپوزیت فیلم انتقام جویان پایان بازی

نرم‌افزار NUKE: کامپوزیت به معنای ترکیب تصاویر واقعی با تصاویر تولید شده توسط کامپیوتر استفاده می‌شود. به عنوان مثال برای ترکیب تصاویر بازیگران با پس‌زمینه های دیجیتالی، از نیوک استفاده می‌شود. این نرم‌افزار به دلیل طیف وسیع کاربردهایی که دارد نه تنها در کامپوزیت، بلکه در اصلاح رنگ و ایجاد جلوه های بصری نیز بسیار پرکاربرد است. نیوک به شکلی تمامی ابزارهای نرم افزار‌های شبیه‌سازی و مدل‌سازی را دارا می‌باشد و در مراحل پایانی فیلم برای کامل تر کردن جلوه های ویژه ساخته شده قابلیت بهره وری دارد.

به طور کلی، فیلم انتقام جویان پایان بازی (Avengers Endgame) یک گروه کامل از هنرمندان جلوه های ویژه را برای ساخت فیلم در نظر گرفت. فیلمی که تجلی کاملی از تمامجلوه های ویژه‌ای است که یک فیلم سینمایی می‌تواند آن را داشته باشد تا فیلمی حماسی، اکشن، کمدی و درام را به ارمغان آورد.

جلوه های ویژه انتقام جویان

آواتار مسیر آب (Avatar the way of water)

پس از گذشت ۱۳ سال، فیلم آواتار ۲ به بازار عرضه شد. این فرنچایز با بهره گیری از داستان قوی و جلوه های ویژه قدرتمند‌تر، بار دیگر توانست نظر منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کند. جیمز کمرون با برگشت به دنیای پاندورا توانست بگوید که این داستان به پایان نرسیده است و جلوه های اعجاب انگیز آن هنوز قرار است دوست‌داران سینما را به وجد بیاورد. همانند قسمت اول، این فیلم برای خود جایی در میان پرفروش‌ترین آثار تاریخ سینما دست و پا کرده است‌.

تکنولوژی های Avatar the way of water

موشن کپچر (motion capture): طبق گفته تیم جلوه های ویژه، آنها پس از پایان قسمت اول فیلم شروع به کار بر روی قسمت دوم کردند. وقتی فیلمنامه قسمت دوم به دست تیم جلوه هایویژه رسید، آنها متوجه شدند که قرار است بخش عمده ای از این قسمت در محیط‌های آبی اتفاق بیوفتد. برخلاف قسمت اول، جلوه های آبی قسمت دوم بسیار بیشتر و پیچیده تر بود و تیم نمی‌توانست از همان تکنولوژی و تکنیک‌های قبلی استفاده کند. بنابراین آنها تصمیم گرفتند تا مسیر ساخت جلوه های ویژه آبی فیلم را تغییر دهند.

Avatar the way of water VFX

بنابراین تیم ساخت استودیو فیلمبرداری را با استخرهای غول‌پیکر پر کرد و دور تا دور آن را دوربین های موشن کپچر قرار داد و با کمک شناگران و غواصان حرفه ای که آنها نیز با دوربین‌های ویژه موشن کپچر درون استخر در حال فیلمبرداری بودند، توانستند سکانس های درون آب فیلم را ضبط کنند. تیم جلوه های ویژه با استفاده از تجربیات و کمک برنامه نویسان، سیستم جدیدی برای جلوه های ویژه چهره بازیگران ساختند تا بتوانند بهترین نتیجه را از جلوه‌های ویژه درون آب فیلم بگیرند.

تصویر‌سازی کامپیوتری (CGI): فیلم‌برداری موشن کپچر فقط نیمی از جلوه های ویژه آواتار بود. باقی آن را تصویری سازی کامپیوتری انجام داد. دنیای پاندورا مهم ترین بخشی بود که توسط تکنولوژی CGI ساخته شد. این تکنولوژی باعث شد تا سازندگان بتوانند دنیای پاندورا را با حداکثر جزئیات ممکن به وجود بیاورند. از جنگل‌های سرسبز گرفته تا اقیانوس‌های عمیق و موجودات شگفت انگیز. اکثر موجوداتی که در دنیای پاندورا می‌بینید تماما با تکنولوژی کامپیوتری به وجود آمده اند. به غیر از شخصیت‌های ناوی و تعدادی از موجودات دریایی که برای ساخت آنها از موشن کپچر نیز استفاده کردند.

همانطور که گفتیم عمده فیلم آواتار ۲ در محیط‌های آبی فیلمبرداری شد. تیم جلوه هایی ویژه این محیط ها را بدون بهره‌گیری از هیچگونه جلوه های ویژه میدانی و کاملا بصری ساختند. اما این موضوع ذره ای از واقع گرایانه بودن فیلم کم نکرد. این جلوه‌ها به قدری با جزئیات بود که گویی شما می‌توانستید دنیای پاندورا را لمس کنید.

Avatar the way of water IMAX

نرم‌افزار های استفاده شده در فیلم Avatar the way of water

نرم‌افزار Motion Builder: موشن بیلدر به دلیل دقت بالا خود در تحلیل و تفکیک حرکات ضبط شده توسط موشن کپچر شناخته می‌شود. این نرم‌افزار خصوصا برای این کار طراحی و ساخته شده است. این نرم‌افزار نسبت به قسمت اول پیشرفت بسیاری داشته که باعث شده حرکات بسیار نرم‌تر و واقعی تری را از لباس های مخصوص حرکتی استخراج کند. در ضمن این نرم‌افزار امکان ویرایش و اصلاح حرکات انجام شده توسط بازیگران را دارا می‌باشد. هماهنگی بالا این نرم افزار با نرم افزار Maya نیز دلیل دیگری بر استفاده از این نرم‌افزار می‌باشد.

نرم‌افزار Avatar: کمپانی Weta digital یک استودیوی جلوه های ویژه بصری است که نقش بسیار مهمی در ساخت فیلم‌های آواتار ایفا کرد. این استودیو علاوه بر استفاده از نرم‌افزارهای استاندارد، نرم‌افزارهای اختصاصی خود را نیز برای ایجاد جلوه های ویژه بی نظیر این فیلم توسعه داد. آواتار، یکی از معروف‌ترین نرم‌افزارهای اختصاصی ویتا دیجیتال است. این نرم‌افزار به طور خاص برای ساخت فیلم‌های آواتار توسعه داده شده و در مراحل مختلف تولید، از جمله موشن کپچر، انیمیشن و رندرینگ مورد استفاده قرار گرفته است.

آواتار مسیر آب جلوه های ویژه بصری

نرم‌افزار NUKE: نیوک به عنوان یک نرم‌افزار کامپوزیتینگ، وظیفه ترکیب لایه‌های مختلف تصاویر را بر عهده داشت. در آواتار ۲، این لایه‌ها شامل تصاویر واقعی بازیگران، مدل‌های سه بعدی، جلوه های ویژه ایجاد شده توسط نرم‌افزارهای دیگر و پس‌زمینه‌های دیجیتالی بودند. همچنین نیوک امکان نورپردازی واقع گرایانه تری داشت. ایجاد جلوه های دود، آتش، آب و گرد و غبار در این نرم‌افزار ممکن بود. نیوک امکان تغییر شکل و حتی اصلاح جلوه های ویژه ساخته شده را به تیم ساخت می‌داد. این نرم‌افزار امکان ساخت جلوه های ویژه بصری سفارشی و پیچیده را فراهم می‌کرد و در کنار نرم‌افزار Avatar، بسیار در ساخت مراحل فیلم پرکاربرد بود.

آواتار مسیر آب، به ما نشان داد که دنیای جلوه های ویژه با تمام پیشرفت هایی که داشته، هنوز به آخر خط نرسیده و تا پایان آن راه زیادی باقی مانده است. این فیلم همانند قسمت اول مارا شگفت زده کرد و گفت که می‌تواند دنیای جلوه های ویژه را بار دیگر به سطح جدیدی برساند. ما می‌توانیم از آواتار ۲ این نتیجه را بگیریم که آینده سینما بسیار روشن است و ما می‌توانیم انتظار فیلم های با جلوه های ویژه بهتر و واقعی تر را داشته باشیم.

آواتار مسیر آب جلوه های ویژه آب

تایتانیک (Titanic)

فیلم تایتانیک، داستان عاشقانه ای غم‌انگیز و بازگویی یکی از بزرگترین حادثه های تاریخ بوده است. این فیلم که سال ها پرفروش ترین فیلم تاربخ بود، اکنون در جایگاه چهارم از لیست 10 فیلم پرفروش تاریخ سینما قرار دارد. کشتی‌ای که سازنده آن گفته بود حتی خدا هم نمی‌تواند غرقش کند، در اولین سفر‌ خود غرق شد. این کشتی بزرگ و باعظمت بخش های زیادی داشت. از انواع رستوران های مجلل گرفته تا اتاق بازی پوکر و اتاق خواب های فوق العاده شیک و گران‌قیمت. اکثر این مکان‌ها در استودیو ها برای فیلمبرداری ساخته شد تا مخاطبان ارتباط بهتری با محیط داشته باشند.

جدا از همه اینها، بزرگ‌ترین چالش فیلم ساخت کشتی تایتانیک بود. سازندگان با استفاده از نقشه و عکس‌های قدیمی، یک نسخه بسیار دقیق از این کشتی ساختند که هم در استودیو و هم در اقیانوس اطلس فیلم‌برداری شد. جلوه های ویژه این فیلم، با توجه به اینکه در دهه 90 میلادی ساخته شد اما در آن زمان از پیشرفته ترین جلوه های ویژه دوران خودش استفاده می‌کرد که در ادامه بیشتر راجب آن صحبت می‌کنیم.

Titanic VFX

جلوه های ویژه فیلم Titanic

یکی از جذاب‌ترین و چالش‌برانگیزترین بخش‌ها در فیلم تایتانیک، خلق صحنه‌های آبی و به خصوص غرق شدن کشتی بود. تیم جلوه های ویژه با استفاده از ترکیبی هوشمندانه از تکنیک‌های عملی و دیجیتالی، توانستند این صحنه‌ها را به شکلی حیرت‌انگیز و واقع‌گرایانه به تصویر بکشند.

مدل‌های مینیاتوری: همانطور که گفتیم، کشتی تایتانیک و اکثر محیط‌های داخلی آن واقعا ساخته شد. این مدل‌های مینیاتوری تقریبا در تمامی مراحل فیلم به عنوان محیط‌های فیلمبرداری استفاده می‌شدند. بودجه عظیمی از فیلم برای ساخت این مدلهای مینیاتوری استفاده شد تا به بهترین شکل، کشتی تایتانیک را برای مخاطبان روی صفحه سینما نمایش دهند.

استخر‌های عظیم آب: همه میدانیم انتهای فیلم تایتانیک چه اتفاقی افتاد. برخورد به کوه یخ و غرق شدن کشتی غول پیکر. و خب، یکی از چالش‌های بزرگ سازندگان بازسازی همین سکانس های غرق شدن کشتی بود. از این رو، در مراحل پایانی فیلم، تمام مدل‌های مینیاتوری ساخته شده از جمله کشتی تایتانیک را به استودیو های بزرگ بردند و در استخرهای عظیم اب، سکانس‌های پایانی را بازسازی کردند. محیط های داخلی بازسازی شده را نیز به همین منوال به استودیو ها برده و سکانس های غرق شدن این سالن ها را به همراه مسافرین، در آن فیلم‌برداری کردند.

Titanic visual effects

فیلمبرداری زیر آب: صحنه های پایانی فیلم، که جک و رز در بین آواره های کشتی شنا می‌کنند، شاید تاثیرگذار ترین سکانس های این فیلم باشد. تهیه کنندگان برای فیلم‌برداری این سکانس‌ها از دوربین‌های مخصوص ضد‌آب و تکنیک‌های تنفسی زیرآبی استفاده می‌کردند. این سکانس‌ها از نظر فنی بسیار پیچیده بود. برای همین تهیه کنندگان از متخصصان فیلم‌برداری و غواصان حرفه‌ای برای فیلم‌برداری کمک گرفتند.

باران‌های مصنوعی: یکی از عناصر مهم در خلق جو احساسی و دراماتیک در فیلم تایتانیک، استفاده از باران مصنوعی بود. این جلوه ویژه نه تنها به منظور ایجاد یک فضای غم‌انگیز و عاشقانه، بلکه برای تاکید بر لحظه‌های کلیدی داستان نیز به کار گرفته شد. اگر بخواهیم رک باشیم، این سکانس های عاشقانه و دراماتیک با بارش باران چند برابر بیشتر شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. تکنیکی ساده، اما کاربردی.

با توجه به موضوع غرق شدن کشتی، شاید انتظار نداشته باشید که جلوه های ویژه انفجاری، نقش مهمی در ساخت این فیلم داشته باشند. اما درواقع، تیم جلوه های ویژه از انفجار ها برای ایجاد برخی از صحنه های کلیدی و تاثیر گذار استفاده کرده‌اند.

شبیه‌سازی شکستن بدنه کشتی: در برخی صحنه‌ها، از انفجارهای کوچک برای شبیه‌سازی شکستن بدنه کشتی و ایجاد شکاف‌های بزرگ استفاده شده است. این انفجارها در سکانس های از هم پاشیدن کشتی و غرق شدن آن، تاثیر بسیاری بر فیلم گذاشته و مخاطب را وارد یک موقعیت احساسی سرشار از ترس و دلهره می‌کند.

افزایش شدت صحنه های اکشن: سکانس جدا شدن بدنه های کشتی از یکدیگر، یکی از کلیدی ترین صحنه های فیلمبرداری شده تایتانیک بود. تیم جلوه های ویژه، برای افزایش شدت و هیجان این صحنه، از مواد منفجره استفاده کردند تا به بهترین شکل این سکانس را فیلم‌برداری کنند.

جلوه های ویژه تایتانیک

نرم افزار های فیلم Titanic

با توجه به اینکه فیلم تایتانیک در دهه ۱۹۹۰ ساخته شد، نرم‌افزار‌های استفاده شده در آن نسبت به نرم‌افزار‌های امروزی خیلی ساده‌تر بودند. به طوری که حتی خیلی از آنها دیگه کاربردی ندارند و استفاده نمی‌شوند. ما سعی کردیم برای شناخت بهتر شما از فیلم، به تعدادی از آنها اشاره کنیم.

نرم‌افزار Softimage: این نرم‌افزار یکی از محبوب‌ترین ابزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی و انیمیشن زمان خود بود. از آن برای ساخت مدل‌های دقیق کشتی تایتانیک و ایجاد انیمیشن‌های غرق شدن کشتی استفاده می‌شد.

نرم‌افزار Alias wavefront: این نرم‌افزار برای مدل‌سازی سه‌بعدی و انیمیشن به کار می‌رفت. بیشتر کاربرد این نرم‌افزار در کنار Softimage بود زیرا از آن برای ایجاد مدل‌های دقیق و پیچیده استفاده می‌کردند.

نرم‌افزار Digital fusion: این نرم‌افزار در فیلم تایتانیک بیشتر کاربرد کامپوزیت داشته است. یعنی اینکه از این نرم‌افزار برای ترکیب تصاویر مختلف و ایجاد جلوه های بصری پیچیده استفاده می‌کردند. و همچنین برای ترکیب تصاویر واقعی فیلمبرداری شده با تصاویر کامپیوتری استفاده می‌شد.

ساخت جلوه های ویژه تایتانیک

اگرچه نرم‌افزارهای دقیق مورد استفاده در ساخت جلوه های ویژه تایتانیک را نمی‌توان با قطعیت مشخص کرد، اما می‌توانیم بگوییم که این فیلم از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های موجود در آن زمان استفاده کرده است. موفقیت تایتانیک به ما نشان داد که چگونه می‌توان با استفاده از خلاقیت و تکنولوژی، داستان‌های حماسی و واقع‌گرایانه‌ای را خلق کرد و به استاندارد جدیدی در صنعت سینما تبدیل شد.

جنگ ستارگان نیرو برمی‌خیزد (Star Wars The Force Awakens)

فیلم‌های جنگ ستارگان یکی از پرطرفدار‌ترین فرنچایز های تاریخ سینما می‌باشد. این فرنچایز با داستان جذاب و جلوه های متحیر‌کننده اش به محبوبیت جهانی دست پیدا کرد. فیلم جنگ ستارگان نیرو برمی‌خیزد، با بازگشت به ریشه های این مجموعه، نه تنها داستان جذابی را روایت می‌کند، بلکه با جلوه های ویژه خیره‌کننده اش، استانداردهای جدیدی را در صنعت سینما تعریف کرده است. این جلوه ها که ترکیبی از تکنیکهای میدانی و بصری هستند که به خلق دنیای باورپذیر و حماسی کمک شایانی کرده‌اند.

جلوه های ویژه جنگ ستارگان نیرو برمی‌خیزد

تکنولوژی های Star Wars The Force Awakens

موشن کپچر (Motion capture): یکی از تکنیکهای کلیدی که در خلق جلوه های ویژه مدرن زبانزد می‌باشد، موشن کپچر است. بسیاری از شخصیت‌های بیگانه این فیلم مانند اسنوک و کیلورن، با استفاده از موشن کپچر خلق شده‌اند. نه تنها شخصیت‌های اصلی، بلکه موجودات و حیواناتی که در فیلم می‌بینید نیز به همین منوال خلق شده اند. موجودات خیالی مانند پورگ‌ها و ماکروکس‌ها نیز با استفاده از موشن کپچر جان گرفته‌اند. حرکات حیوانات و موجودات مختلف به عنوان مرجع برای ایجاد حرکات این موجودات استفاده شده است.

سکانس های مبارزه جنگ ستارگان همیشه از نمادین ترین مبارزات تاریخ سینما بوده است. نبرد تن به تن و صدای برخورد شمشیرهای نوری به یکدیگر، همیشه مخاطبان را به وجد می‌آورد. موشن کپچر برای خلق این صحنه‌های مبارزه و درگیری ها نیز بسیار مفید بوده است. با استفاده از این تکنیک، حرکات مبارزات به صورت بسیار دقیق و طبیعی ثبت شده و به شخصیت‌های دیجیتالی منتقل می‌شد.

Star Wars The Force Awakens VFX

تصویر‌سازی کامپیوتری (CGI): بسیاری از شخصیت‌ها، به‌ویژه شخصیت‌های بیگانه و موجودات خیالی، به طور کامل با استفاده از کامپیوتر خلق شده‌اند. اگر دقیق‌‌تر بخواهیم بگوییم، پس از فیلمبرداری با تکنیک‌های موشن کپچر و ثبت حرکات بازیگران، این شخصیت‌های ساخته شده با کامپیوتر با فیلم‌های گرفته شده از بازیگران ترکیب می‌شوند تا به بالاترین حد واقع گری در فیلم برسند. این شخصیت‌ها با جزئیات بسیار بالا و حرکات طبیعی طراحی شده‌اند تا به خوبی با بازیگران واقعی تعامل داشته باشند.

فضاپیماها، سیارات و محیط‌های مختلف فیلم با استفاده از مدل‌سازی سه‌بعدی و رندرینگ‌های با کیفیت بالا خلق شده‌اند. این جلوه ها به ایجاد حس واقع‌گرایی و مقیاس بزرگ در صحنه‌های فضایی کمک کرده‌اند. البته بد نیست یکبدانیم در نسخه های قدیمی ‌تر جنگ ستارگان از تکنیک‌های مینیاتوری و فیلمبرداری برای فضاپیماها استفاده می‌شد.

همچنین استفاده از تکنیک‌های پیشرفته نورپردازی و رنگ‌آمیزی به ایجاد جو و اتمسفر خاص هر صحنه کمک کرده است. این تکنیک‌ها به ویژه در صحنه‌های تاریک و اتمسفر‌های ترسناک فیلم بسیار پرکاربرد بوده. سعی کردیم نرم‌افزارهای‌ استفاده شده در این فیلم به چند قسمت تقسیم کنیم و طبق کاربردی که در فیلم داشتند آنها را برایتان توضیح دهیم.

Star Wars The Force Awakens Visual Effects

نرم‌افزار‌های Star Wars The Force Awakens

نرم‌افزار Maya: این نرم‌افزار بسیار پرکاربرد و محبوب، برای ایجاد مدل‌های کاراکترها و شخصیت‌ها بسیار استفاده شد. به دلیل انعطاف بالا و قابلیت پشتیبانی تکنیک موشن کپچر، برای خلق انیمیشن ها و نهایت واقع‌گرایی آنها از این نرم‌افزار استفاده شد. به دلیل خلق انیمیشن در طیف وسیع محیطی، برای ساخت سکانس های سیارات و فضاپیما‌های غول‌پیکر نیز از مایا بسیار استفاده شد.

نرم‌افزار nuke: این نرم‌افزار پرکاربرد به دلیل قابلیت پشتیبانی مایا بسیار مورد استفاده قرار گرفت.  ترکیب تصاویر فیلم‌برداری شده با جلوه های ویژه بصری باعث شد تا تیم جلوه های ویژه بتواند جلوه های ویژه کامپیوتری را با فیلم ترکیب کند و کیفیت انیمیشن را با ابزارهای آن بالاتر ببرند. اضافه کردن انفجارها، موجودات فضایی و یا پس‌زمینه های زنده به فیلم، همه به کمک نیوک انجام شد.

جلوه های ویژه جنگ ستارگان

نرم‌افزار Houdini: فرنچایز جنگ ستارگان، به اکشن های فوق‌العاده خودشان مشهورند. هودینی به شبیه سازی  پدیده‌های طبیعی معروف است. انفجارهای مهیب، آتش گرفتن سفینه ها و تخریب ساختمان‌ها و فضاپیماها همه از سکانس های اکشن این فیلم می‌باشد که توسط هودینی خلق شده است. همچنین طراحی سلاح ها و پرتوهای لیزری از مواردی است که توسط هودینی خلق شده‌اند. سکانس های زیبا که سفینه در فضا در حال حرکت است، ابرهای فضایی و سحابی‌های که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب میکند همه توسط این نرم‌افزار قدرتمند خلق شده اند.

این فیلم با بهره‌گیری از داستان عمیق و تکنولوژی‌های امروزی، توانست این فرنچایز را به روی پرده سینما بیاورد و میراث جنگ ستارگان را بار دیگر به جهانیان نشان بدهد. جنگ ستارگان مثال کاملی از یک فیلم با ریشه عمیقی و جلوه ‌های ویژه قدرتمند می‌باشد.

جلوه های ویژه سریال جنگ ستارگان

انتقام جویان جنگ بی‌نهایت (Avengers infinity war)

پس از طی کردن بیشتر از ده سال سفر در دنیای مارول، ما به این فیلم، یعنی جنگ بی نهایت رسیدیم. فیلمی که آینده شخصیت‌های دنیای مارول را رقم می‌زد. جنگی که پیروزی و شکست در آن نقطه عطفی در دنیای مارول به شمار می‌رفت. فیلم جنگ بی نهایت، شاهکاری از جلوه های ویژه بود که با ترکیب هنر و فناوری، دنیای حیرت‌انگیز و پر از شخصیت‌های قدرتمند را به تصویر کشیده است. در این فیلم، مرزهای واقع گرایی و خیال‌پردازی با کمک همین تکنولوژی ها در هم آمیخته شده‌اند و اثری تکرار نشدنی را به ما هدیه کردند.

Avengers infinity war VFX

تکنولوژی های Avengers infinity war

موشن کپچر (motion capture): برای خلق واقع گرایانه ترین شخصیت‌ها، همیشه پای این تکنولوژی وسط است. موشن کپچر در این فیلم برای خلق شخصیت‌های فضایی بسیار پرکاربرد بود. همچنین یکی از مهم‌ترین بخش‌ها، طراحی حرکات آکروباتیک اسپایدرمن و بلک‌پنتر بود که توسط دوربین ها و به کمک ورزشکاران حرفه ای خلق شد. تعامل شخصیت‌ها به کمک تکنیک موشن کپچر و هنرنمایی فوق‌العاده بازیگران ممکن شد. همچنین به کمک موشن کپچر بسیاری از صحنه‌ها به صورت دیجیتالی در محیط‌های کنترل شده فیلم‌برداری شد. این امر بسیار در صرفه‌جویی هزینه ها کمک می‌کرد.

تصویر‌سازی کامپیوتری (CGI): بدون شک، CGI ستون فقرات جلوه های ویژه این فیلم بود. این تکنولوژی در بیش از ۹۰ درصد سکانس های فیلم وجود دارد. از شخصیت‌های اصلی که توسط این تکنولوژی به وجود آمده‌اند، می‌توان به تانوس و گامورا اشاره کرد. موجوداتی که واقعی نیستند، اما آنچنان استادانه طراحی و ساخته شده‌اند و به شکلی حرکت می‌کنند که انگار همیشه در بین ما بوده‌اند.

Avengers infinity war Visual Effecrs

در این فیلم، شما مکان‌های مختلف و زیادی را می‌بینید. از شهر نیویورک گرفته، تا سیارات بیگانه، همه‌ی اینها با جلوه های ویژه کامپیوتری طراحی و ساخته شد. حتی فضاپیماها و سفینه های بیگانه نیز با همین تکنولوژی به وجود آمده‌اند. سنگ‌های بی‌نهایت، یکی از اصلی‌ترین المان‌های این فیلم به شمار می‌رفت. هر کدام از این سنگ‌ها توانایی مخصوص به خود را داشتند. برای خلق این توانایی‌ها و ویژگی ها نیز از جلوه های ویژه کامپیوتری استفاده شد.

رندرینگ (rendering): رندرینگ یکی از مراحل پایانی و بسیار مهم در تولید جلوه های ویژه فیلمی مانند جنگ بی‌نهایت است. این فرآیند، تبدیل داده‌های دیجیتالی سه بعدی به تصاویر دو بعدی است. به عبارت ساده‌تر، رندرینگ به ما امکان می‌دهد تا ببینیم یک مدل سه بعدی در دنیای واقعی چگونه به تصویر کشیده و می‌شود و به چشم می‌آید. رندرینگ یان اجازه را می‌دهد که تصاویر با کیفیت بسیار بالا و پرجزئیات تولید کنیم. این امر برای فیلمی مثل جنگ بینهایت بسیار مهم و پرکاربرد است. همچنین رندرینگ تا بافت‌های مختلف را به شخصیت‌ها و اشیا اضافه کنیم. همچنین امکان تبدیل انیمیشن ها به تصاویر را نیز فراهم می‌کند.

جلوه های ویژه انتقام جویان جنگ بی‌نهایت

نرم افزار های Avengers infinity war

نرم‌افزار Maya: این نرم‌افزار برای ساخت مدل‌های سه‌بعدی دقیق و پیچیده از شخصیت‌ها، محیط‌ها، اشیاء و حتی لباس‌ها استفاده شد. علاوه بر مدل‌سازی، Maya برای انیمیشن‌سازی شخصیت‌ها و اشیاء نیز به کار رفته است. از حرکات ظریف چهره تا حرکات اکروباتیک و مبارزات، همه با استفاده از ابزارهای انیمیشن‌سازی قدرتمند Maya به شخصیت‌ها داده شده است. همچنین مایا قابلیت‌های بسیار خوبی در زمینه شبیه‌سازی دارد. برای مثال، برای ایجاد جلوه های فیزیکی مانند انفجارها، آب، آتش و دود از ابزارهای شبیه‌سازی Maya استفاده شده است.

نرم‌افزار Arnold:  اصلی‌ترین کاربرد Arnold در جنگ بی‌نهایت، رندر کردن تصاویر نهایی بود. پس از اینکه مدل‌ها، انیمیشن‌ها و نورپردازی در نرم‌افزارهایی مانند Maya ایجاد می‌شدند، داده‌ها به Arnold منتقل می‌شدند تا تصاویر با کیفیت بالا و واقع‌گرایانه‌ای تولید شوند. همچنین آرنولد قابلیت‌های بسیار قوی در زمینه نورپردازی دارد. برای ایجاد جلوه های نوری پیچیده مانند شکست نور، انعکاس و پراکندگی نور، از Arnold استفاده شد.این امر به تصاویر عمق و واقع‌گرایی بیشتری می‌بخشید.

نرم‌افزار NUKE: اصلی‌ترین کاربرد Nuke در جنگ بی‌نهایت، کامپوزیت کردن تصاویر زنده با جلوه های ویژه کامپیوتری بود. برای مثال، صحنه‌هایی که یک بازیگر در مقابل یک صفحه سبز قرار می‌گیرد و سپس جلوه های ویژه کامپیوتری به آن اضافه می‌شود، با استفاده از Nuke انجام شده است. نیوک قابلیت‌های بسیار قوی در زمینه ردیابی حرکت دارد. با استفاده از این قابلیت، می‌توان اشیاء و شخصیت‌ها را در تصاویر زنده ردیابی کرد و سپس جلوه های ویژه کامپیوتری را به آن‌ها اضافه کرد. همچنین Nuke ابزارهای بسیار قدرتمندی برای روتوگرافی دارد که به هنرمندان اجازه می‌دهد تا اشیاء را با دقت بسیار بالا از پس‌زمینه جدا کنند.

جلوه های ویژه بصری انتقام جویان جنگ بی‌نهایت

به طور کلی جنگ بی‌نهایت یک جهش عظیم در زمینه جلوه های ویژه در سینما محسوب می‌شود. ترکیب بی‌نظیر تکنیک‌های سنتی و دیجیتالی، دنیایی غنی و باورپذیر را خلق کرده که مخاطب را به دنیای ابرقهرمانان می‌کشاند. این فیلم یک پایان تلخ و یک آغاز جدید را برای سینما مارول رقم زد.

مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست (Spider-Man No Way Home)

فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست، با کنار هم قرار دادن سه مرد عنکبوتی تاریخ سینما کنار یکدیگر، توانست هواداران را بار دیگر ذوق زده کند. این فیلم با بهره گیری از داستان‌های قدیمی خود و جلوه های ویژه روز دنیا بار دیگر هواداران را به وجد آورد. منظورم این است، چند نفر از شما از دیدن سه مرد عنکبوتی در حال تاب خوردن بر فراز شهر نیویورک لذت نبرده اید؟

تیم جلوه ‌های ویژه این فیلم از ترکیب نرم‌افزارهای پیشرفته ای استفاده کرد که این امکان را به هنرمندان می‌داد که دنیایی خیالی و باورپذیر را خلق کنند و صحنه ‌های اکشن و پرهیجانی را به تصویر بکشند.

مرد عنکبوتی 10 فیلم پرفروش سینما

تکنولوژی‌های Spider-Man No Way Home

موشن کپچر(motion capture): حرکات آکروباتیک مردعنکبوتی موقع تاب خوردن بر فراز شهر نیویورک و مبارزه با دشمنان، از سکانس های آیکونیک این فیلم می‌باشد. بخش عمده‌ای از این سکانس‌ها به وسیله موشن کپچر ساخته می‌شود. برای ایجاد حرکات سریع و پیچیده، از بازیگران ماهری استفاده شده که حرکات آن‌ها با دقت بالایی ضبط شده است. این حرکات سپس به مدل سه‌بعدی شخصیت منتقل شده و با استفاده از جلوه های ویژه بهبود یافته‌اند.

دلیل استفاده از موشن کپچر این است که حرکات شخصیت‌ها بسیار طبیعی و واقعی به نظر برسند و بیننده بیشتر با شخصیت‌ها ارتباط برقرار کند. یکی از دلایل دیگر استفاده از موشن کپچر تعامل کاراکتر‌های با یکدیگر بود. زیرا این تکنولوژی، به بازیگران این اجازه را می‌دهد تا با محیط‌شان و بازیگران دیگر تعامل فیزیکی داشته باشند. این تعامل فیزیکی باعث می‌شود تا صحنه‌ها گفتگو و تعامل بین شخصیت‌ها بسیار واقعی تر به نظر برسند.

جلوه های ویژه VFX مرد عنکبوتی

تصویرسازی کامپیوتری (CGI): قطعا تا الان به اهمیت این تکنولوژی پی برده اید. پس سعی میکنیم به بخشهای از فیلم که از این تکنولوژی استفاده شده بپردازیم. طراحی شخصیت‌های فیلم یکی از دشواری های تیم جلوه های ویژه و تهیه کنندگان بود. چون شما باید برای سه نفر که مرد عنکبوتی هستند، ظاهر و حرکات متفاوتی را خلق کنید. برای این کار از نرم افزار‌های پیشرفته مدل‌سازی و انیمیشن استفاده شده است. این نرم افزارها، برای طراحی چهره‌ای مردان عنکبوتی، لباس آنها و همینطور حرکات آکروباتیکشان بسیار حائز اهمیت بوده است. 

با حضور جادوگران در این فیلم، سطح جلوه های ویژه بالاتر رفت. به عنوان مثال دنیای جادویی دکتر استرنج که در آن طلسم خود را اجرا می‌کند، به طور کامل با کامپیوتر ساخته شد. همچنین در بسیاری از صحنه های نبرد در شهر نیویورک، تمام شهر و محیط پس زمینه نیویورک با جلوه های ویژه خلق گردید تا بار تجربه ای لذت بخش را به دوستداران این شخصیت ابرقهرمانی بدهد.

Spider-Man VFX

نرم‌افزار‌ های Spider-Man No Way Home

نرم‌افزار Maya: با استفاده از این نرم‌افزار، مدل‌های سه بعدی دقیق و مفصلی از شخصیت‌های مختلف خلق شد. از جمله نسخه‌های مردعنکبوتی، ویلن‌ها و همینطور محیط ها. این مدل‌ها به عنوان پایه برای ایجاد انیمیشن ها و جلوه ‌های بصری استفاده شدند. این نرم‌افزار در خلق محیط‌های مجازی نیز بسیار پرکاربرد بود، زیرا قابلیت استفاده در طیف وسیعی از محیط مجازی را دارا می‌باشد. از جمله شهر نیویورک و جهان‌های موازی.

نر‌م‌افزار Nuke: در فیلمی مثل مردعنکبوتی، بسیاری از صحنه ها ترکیبی از واقعیت و تصویرهای کامپیوتری هستند. نیوک به عنوان یک ابزار قدرتمند به ما اجازه می‌دهد تا این سکانس ها را به بهترین شکل باهم ترکیب و اصلاح کنیم. همچنین نیوک برای خلق جلوه های بصری پیچیده مثل انفجار، آتش و آب بسیار مناسب است. نیوک با اصلاح رنگ‌ها باعث یکپارچه شدن سکانس های فیلم برداری شده با تصاویر رایانه ای می‌باشد.

Spider-Man Visual Effects

نرم‌افزار Motion builder: این نرم‌افزار به طور اختصاصی برای ضبط و انتقال حرکات بازیگران به انیمیشن‌ها می‌باشد. این نرم‌افزار به هنرمندان اجازه می‌دهد تا انیمیشن‌های بسیار پیچیده و دقیقی برای شخصیت‌ها ایجاد کنند، از جمله حرکات آکروباتیک، مبارزات و تعاملات بین شخصیت‌ها که بالاتر راجبع آن گفتیم. به دلیل ادغام بالا با نرم‌افزار Maya، موشن بیلدر به عنوان یک نرم‌افزار قوی برای تیم جلوه های ویژه شناخته می‌شود.

به هرحال، این فیلم با ترکیب نوستالژی، اکشن مهیج و داستان احساسی، توانست بار دیگر نظر مخاطبان و منتقدان را جلب کند و سالن‌های سینما را بار دیگر با داستان جذاب و سکانس های مهیج خود به لرزه در بیاورد.

Spider-Man CGI

درون و بیرون ۲ (inside out 2)

این انیمیشن توانست با بهره‌گیری از پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه جلوه های ویژه، دنیای درونی انسان را با جزئیات خیره‌کننده‌ای مقابل چشم مخاطبان بیاورد. درون و بیرون ۲ که دنباله‌ای بر قسمت اول موفق آن است، با رویکردی جدید به دنیای احساسات می‌پردازد و با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته، هنرمندان با تجربه و خلاق، آن را به عنوان یکی از شاهکارهای پیکسار می‌شناسند. در این انیمیشن از پیشرفته ترین تکنولوژی های روز دنیا استفاده شده است. این تکنولوژی‌ها به هنرمندان اجازه داده‌اند تا احساسات پیچیده و دنیای خیالی را به بهترین شکل، به تصویر بکشند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین جلوه های ویژه این انیمیشن اشاره می‌کنیم.

طراحی شخصیت‌ها: شخصیت‌های این انیمیشن نسبت به قسمت اول، طراحی پیچیده‌تر و واقع‌گرایانه‌تری پیدا کردند. حالات چهره، حرکات بدن و تعاملات بین شخصیت‌ها با دقت بیشتری به تصویر کشیده شد. همچنین به دلیل افزایش تعداد کاراکترهای احساسات، تیم انیمشین سازی از متخصصان و روانشناسان برای ساخت این شخصیت‌ها کمک گرفت. ظاهر کاراکتر‌های نسبت به عواطف و احساساتی که به روز می‌دهند طراحی شد.

رنگ‌ها و نورپردازی در این انیمیشن نقش بسیار مهمی در انتقال احساسات شخصیت‌ها ایفا می‌کنند. هر احساس با رنگ‌ها و نورپردازی خاص خود همراه است و به بیننده کمک می‌کند تا به راحتی با شخصیت‌ها ارتباط برقرار کند. منظورمان این است که هر شخصیت با توجه به احساسی که نشان می‌دهد، طراحی ظاهری متناسبی دارد. برای مثال، شخصیت شادی رنگ‌های روشن و لبخندی دائمی دارد، در حالی که شخصیت غم رنگ‌های تیره و نگاهی اندوهگین دارد.

inside out 2 VFX

این موضوع به همینجا محدود نمی‌شود. به طور مثال حرکات حرکات شخصیت‌ها و دوربین در این انیمیشن بسیار روان و طبیعی به نظر می‌رسد. این امر به لطف استفاده از تکنیک‌های پیشرفته انیمیشن و موتورهای رندر قدرتمند امکان‌پذیر شده است. هر شخصیت نسبت به احساسات خود حرکات و عکس‌العمل‌های مخصوص به خود را دارد. برای مثال، شخصیت خشم با حرکات تند و عصبی و شخصیت ترس با حرکات لرزان و محتاطانه به تصویر کشیده شده است.فرم‌های مختلف نیز در طراحی شخصیت‌ها استفاده می‌شود. برای مثال، شخصیت‌های مثبت معمولاً فرم‌های گرد و نرم دارند، در حالی که شخصیت‌های منفی فرم‌های تیز و زاویه‌دار دارند.

پیکسار، استودیوی سازنده انیمیشن درون بیرون ۲، از مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای اختصاصی و تجاری برای خلق این اثر هنری استفاده کرد. با استفاده از این نرم‌افزارها، پیکسار توانسته است دنیای درونی پیچیده انسان را با جزئیات خیره‌کننده و به شکلی بسیار جذاب به تصویر بکشد.

نرم افزار های Inside out 2

نرم‌افزار RenderMan: این موتور رندر قدرتمند، از ستون های اصلی تولیدات پیکسار است. رندرمن به تیم سازنده اجازه داد تا نورپردازی پیچیده، سایه‌ها، بازتاب‌ها و بافت‌های بسیار دقیق را در صحنه‌ها ایجاد کنند. رندرمن به تیم سازنده اجازه داد تا نورپردازی، سایه‌ها، بازتاب‌ها و بافت‌های بسیار دقیق و واقع‌گرایانه‌ای را در صحنه‌ها ایجاد کنند. این ویژگی به ویژه در انیمیشنی مانند درون بیرون ۲ که سعی به نمایش احساسات و عواطف دارد، بسیار پرکاربرد است. همچنین رندرمن قابلیت شخصی‌سازی بالایی دارد و و به هنرمندان اجازه می‌دهد تا با آزادی عمل بیشتری به خلق آثار هنری بپردازند.

نرم‌افزار Houdini: هودینی در خلق دنیای درونی رایلی و تغییرات آن نقش مهمی داشت. این نرم‌افزار به هنرمندان اجازه داد تا جلوه های آبی مانند آبشارها، موج‌ها و حباب‌ها را به صورت بسیار واقع‌گرایانه شبیه‌سازی کنند. این جلوه های در صحنه‌هایی که مربوط به دنیای درونی رایلی و احساسات او بودند، به کار گرفته شده است.همچنین هودینی به هنرمندان کمک کرد تا جلوه های بصری انتزاعی را برای نمایش احساسات مختلف ایجاد کنند. مثلاً برای نمایش احساسات آشفته و پر انرژی، از جلوه های بصری پیچیده و دینامیکی استفاده شده است.

inside out 2 Visual Effects

ترکیب این تکنولوژی‌ها و خلاقیت هنرمندان پیکسار، منجر به خلق انیمیشنی شد که نه تنها از نظر بصری خیره‌کننده بود، بلکه به لحاظ داستانی نیز بسیار تاثیرگذار واقع شد. درون بیرون ۲ به ما نشان داد که چطور تکنولوژی می‌تواند در خدمت هنر قرار گیرد و به خلق تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای مخاطب کمک کند. 

دنیای ژوراسیک (Jurassic world)

دنیای ژوراسیک فیلمی است که پادشاهان گذشته زمین، یعنی دایناسورها را جلوی دوربین آورد. این فیلم که چهارمین قسمت از فرنچایز دنیای ژوراسیک است، پس از ۲۳ سال دوباره بر روی پرده سینما پدیدار گشت. قطعا می‌توانید تصور کنید که در این ۲۳ سال جلوه های ویژه چه پیشرفتی داشته است. در این ۲۳ سال ما از ساخت یک مدل ساده ماشین به خلق فضاپیماهای غول‌پیکر رسیدیم. حال تصور کنید که تا چه حد می‌توانیم دایناسورها را واقع گرایانه خلق کنیم. این فیلم پاسخ شما را می‌دهد. خلق موجودات تاریخی که هرگز زنده دیده نشده اند چه قدر می‌تواند پیچیده باشد؟ بیاید نگاهی دقیق تر به این تکنولوژی بیندازیم.

تکنولوژی های Jurassic world

مدل‌سازی سه بعدی(3d modeling): تیم جلوه های ویژه با استفاده از نرم‌افزار‌های قدرتمند مدل‌سازی سه بعدی، دایناسورهایی با جزئیات شگفت انگیز طراحی کرد. از پوست و و استخوان گرفته، تا پیچیدگی تاندون‌ها و حتی رگ‌های خونی. برای بهترین طراحی ممکن، تیم جلوه های ویژه از متخصصان و فسیل شناسان درخواست همکاری کرد تا از مطالعات گسترده و دانش آنها درباره این موجودات بهره ببرد. تقریبا ۱۰ نژاد مختلف از دایناسورها در این فیلم طراحی شد که معروف‌ترین آن، تی رکس (T-Rex) می‌باشد. این طراحی مدل ها به حدی واقع گرایانه بود که از این فیلم به نوعی مرجع برای درک ظاهر این دایناسورها استفاده می‌شود.

Jurassic world VFX

انیمیشن (animation): برای ایجاد حرکات طبیعی و باورپذیر این خزندگان غول‌پیکر، از تکنیک‌های انیمیشن‌سازی پیشرفته امروزی استفاده شد. برای این کار تیم جلوه های ویژه با مطالعه حرکات حیوانات امروزی و اعمال آن بر روی مدل دایناسورها توانستند این حرکات را ایجاد کنند.

موشن کپچر (motion capture): تمام مواردی که در بخش بالا به آن اشاره کردیم، آخر به این تکنیک ختم می‌شود. در دنیای ژوراسیک، برای ایجاد حرکات دایناسورهایی مانند ولوسیراپتور‌ها استفاده شده. این تکنیک به بالا رفتن کیفیت انیمیشن ها و طبیعی تر شدن آنها بسیار کمک کرده است. بازیگران با پوشیدن لباس‌های مخصوصی که به حسگرها مجهز هستند، حرکات مختلفی را انجام می‌دهند. این حرکات سپس به مدل‌های سه‌بعدی دایناسورها منتقل می‌شود و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با همان طبیعیتی که یک بازیگر انسان حرکت می‌کند، حرکت کنند. و در آخر آنها را با انیمیشن‌های سه بعدی مطابقت می‌دهند و شاهکار را خلق می‌کنند.

Jurassic world CGI

نرم‌افزار‌های Jurassic world

نرم‌افزار Maya: مایا به طراحان این اجازه را داد تا مدل‌های سه‌بعدی دقیق و پیچیده‌ای از دایناسورها با جزئیات بی‌نظیر ایجاد کنند. از ساختار استخوانی و ماهیچه‌ها گرفته تا بافت پوست و فلس‌ها، همه چیز با استفاده از این نرم‌افزار قابل طراحی بود. همچنین موشن کپچر که حرکات بازیگران را با انیمیشن تطبیق می‌دهد، با استفاده از مایا بهینه شد. نرم‌افزار مایا امکان ویرایش و بهبود این حرکات را فراهم می‌کرد تا دایناسورها حرکاتی طبیعی و باورپذیر داشته باشند. از مایا برای ساخت محیط‌های پیچیده و واقع‌گرایانه نیز استفاده شد. جنگل‌های انبوه تا ساحل‌های اقیانوس، همه این محیط‌ها با استفاده از ابزارهای مایا ساخته شدند.

نرم‌افزار Nuke: نیوک به هنرمندان جلوه های ویژه اجازه می‌دهد تا تصاویر واقعی و کامپیوتری را به طور بی‌نقص با یکدیگر ترکیب کنند. این کار باعث می‌شود که دایناسورهای کامپیوتری به طور طبیعی در محیط واقعی قرار بگیرند و بیننده متوجه مصنوعی بودن آن‌ها نشود. همچنین نیوک دارای ابزارهای بسیار قدرتمندی برای انجام عملیات‌های پیچیده ترکیب تصاویر است. این ابزارها به هنرمندان اجازه می‌دهند تا نورپردازی، رنگ‌آمیزی و سایر پارامترهای تصاویر را به طور دقیق کنترل کنند.

Jurassic world Visual Effects

در نتیجه باید بگوییم تیم جلوه های ویژه این فیلم با بهره‌گیری از کمک زیست شناسان و فسیل شناسان و همینطور هوش و خلاقیتشان، توانستند این شاهکار سینمایی را خلق کنند که جان تازه ای به این فرنچایز بدهد و دوباره آن را بر پرده سینما نمایان کند.

شیرشاه (Lion king)

آخرین فیلم لیست 10 فیلم پرفروش تاریخ سینما، Lion king می‌باشد. انیمیشن شیرشاه، انیمیشنی سه بعدی از دل دنیای حیات وحش آفریقا است. زیبایی و وقار حیوانات وحشی در دل جنگل های آفریقایی باعث خلق جلوه های بصری زیبایی شده است. در ادامه بیشتر به شخصیت‌سازی‌های این فیلم می‌پردازیم.

Lion king VFX

تکنولوژی های Lion king

انیمشین حیوانات: تیم انیمیشن سازی با دقت فراوانی به حرکات و رفتار حیوانات توجه کردند تا بتوانند آن‌ها را به شکلی بسیار طبیعی و باورپذیر به تصویر بکشند. از حرکت پلک‌ها و دم گرفته تا نحوه‌ی راه رفتن و دویدن حیوانات، همه با جزئیات فراوانی طراحی شده‌اند. همچنین آنها از زیست شناسان برای طراحی آناتومی دقیق و ساختار ماهیچه ای این حیوانات کمک گرفتند.

نورپردازی و رنگ‌آمیزی: استفاده از نورپردازی و رنگ‌آمیزی دقیق، به ایجاد عمق و واقع‌گرایی در صحنه‌ها کمک کرده است. تغییر رنگ آسمان در طول روز، بازی نور بر روی بدن حیوانات و انعکاس نور در آب، همگی به زیبایی صحنه‌ها افزوده‌اند. این نورپردازی ها به واقعی تر شدن سکانس‌ها و ارتباط گیری بهتر مخاطب بسیار کمک کردند.

صداگذاری و موسیقی: در این انیمیشن صدا و موسیقی نقش بسیار مهمی در ایجاد حس واقع‌گرایی و انتقال احساسات به مخاطب را داشت. صداهای حیوانات، صدای باد و طبیعت، و موسیقی متن فیلم، همگی با هم ترکیب شده‌اند تا تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای مخاطب ایجاد کنند. ترکیبی از موسیقی سنتی و مدرن آفریقایی که شما را در دشت های پهناور و بیابان‌های آفریقا غرق می‌کند.

Lion king Visual Effects

نرم افزار های Lion king

نرم‌افزار Maya: مایا به تیم جلوه های ویژه اجازه داد تا مدل‌های سه‌بعدی بسیار دقیق و پیچیده‌ای از شخصیت‌ها، محیط‌ها و اشیاء ایجاد کنند. در شیرشاه، برای ساخت مدل‌های دقیق حیوانات، گیاهان و محیط‌های آفریقا از مایا استفاده شده است. این نرم‌افزار به هنرمندان اجازه می‌دهد تا حرکات طبیعی و باورپذیری را برای شخصیت‌ها ایجاد کنند. در فیلم شیرشاه، برای ساخت انیمیشن های حرکات حیوانات، از جمله راه رفتن، دویدن، پریدن و بیان احساسات از مایا استفاده شده است. همچنین برای ایجاد جلوه‌هایی مانند باد در موهای شیرها، حرکت چمن‌ها و سایر جلوه‌های طبیعی از شبیه‌سازی در مایا کمک گرفته شد.

نرم‌افزار Mari: نرم‌افزار ماری یکی از ابزارهای بسیار قدرتمند و تخصصی در صنعت انیمیشن و جلوه های ویژه است که به طور گسترده برای ایجاد بافت‌ها و تکسچرهای با کیفیت بالا استفاده می‌شود. در ساخت انیمیشن واقع‌گرایانه شیرشاه ، ماری نقش بسیار مهمی در ایجاد ظاهر واقعی و باورپذیر شخصیت‌ها و محیط‌ها ایفا کرده است. ماری به هنرمندان اجازه می‌دهد تا بافت‌های بسیار دقیق و با کیفیت بالا برای سطوح سه بعدی ایجاد کنند. این نرم‌افزار به خاطر اینکه از فرمت‌های ویژه‌ای مانند 8K، تصاویر 32 بیتی و فرمت RAW پشتیبانی می‌کند، برای استفاده در ابعاد بسیار بزرگ و با جزئیات زیاد مناسب هستند.

جلوه های ویژه شیر شاه

ماری به هنرمندان کنترل کاملی بر روی هر پیکسل از بافت را می‌دهد. این نرم‌افزار امکان ایجاد جزئیات بسیار ریز مانند موهای فردی، فلس‌های پوست و ترک‌های روی سنگ‌ها را فراهم می‌کند. ماری یکی از قدرتمندترین ابزارهای انیمیشن سازی با جزئیات بسیار بالا می‌باشد. ماری به دلیل یکپارچگی با هودینی یکی از بهترین گزینه ها برای ساخت این انیمشین بود.

به طور کلی، انیمیشن شیرشاه با جلوه های ویژه خیره‌کننده و داستان احساسی خود، به یکی از ماندگارترین آثار تاریخ سینما تبدیل شده است. این انیمیشن نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان را نیز تحت تأثیر قرار داد و نشان داد که انیمیشن، میتواند یک اثر هنری بسیار فوق‌العاده و واقع گرایانه باشد.

جلوه های ویژه VFX شیر شاه

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به اهمیت جلوه های ویژه و تاثیر مستقیم آن به دنیای سینما بپردازیم. پیشرفت‌ها جلوه های ویژه نه تنها بر صنعت سینما و تلویزیون، بلکه بر زندگی روزمره ما نیز تأثیرگذار خواهد بود. جلوه های ویژه به عنوان یک ابزار قدرتمند، به ما اجازه می‌دهند تا دنیای پیرامون خود را به شیوه‌ای جدید و متفاوت تجربه کنیم. این فناوری نه تنها به ما امکان می‌دهد تا داستان‌های حماسی را به تصویر بکشیم، بلکه به ما کمک می‌کند تا جهان را بهتر بشناسیم و درک کنیم.

تیم پرشین افکتس تصمیم دارد این هنر مدرن را به شما دوستداران معرفی کرده و آموزش دهد. ما با بهره‌گیری از استادان حرفه ای و سبک نوین آموزشی سعی بر این داریم تا شما عزیزان را به سطح بالایی از حرفه جلوه ‌های ویژه راهنمایی کنیم و در این مسیر به شما کمک کنیم. به خانواده پرشین افکتس خوش آمدید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *