بررسی جلوه های ویژه سریال بازی تاج و تخت

game of thrones fire dragon

سریال بازی تاج و تخت (Game Of Thrones) با دنیایی غنی، شخصیت‌های پیچیده و داستان‌های حماسی تبدیل به یکی از محبوب‌ترین سریال‌های تلویزیونی شد. یکی از عواملی که به جذابیت این سریال افزوده، استفاده خلاقانه از جلوه‌های ویژه (VFX) برای ساخت اژدهایان آتشین گرفته تا ارتش‌های عظیم و مناظر خیالی است. تمام اینها باعث تمایز این سریال با دیگر سریال ها و جذابیت دو چندان آن شده است که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.

حضور فردی ایرانی در تیم ساخت VFX

نکته قابل توجه و جالب سریال بازی تاج و تخت، تیم ساخت جلوه های ویژه آن است. شاید بپرسید چرا؟ باید بگوییم که تیم ساخت جلوه های ویژه این سریال توسط یک فرد ایرانی به اسم آقای (محسن موسوی) کارگردانی شده. ایشون به عنوان یکی از متخصصین جلوه های ویژه به همراه تیمی از متخصصان شرکت Scanline VFX توانستند جلوه های ویژه منحصر به فردی را خلق کنند و موفق به دریافت جایزه Emmy در سال ۲۰۱۹ شوند. محسن موسوی و همکارانش این جایزه را به خاطر کارشان بر روی اپیزود (The bells) فصل پایانی این سریال دریافت نمودند. 

محسن موسوی برنده جایزه Emmy برای سریال بازی تاج و تخت

جلوه های مورد استفاده در بازی تاج و تخت

سریال بازی تاج و تخت در موارد زیادی از جلوه های ویژه در ساخت خود استفاده کرده است. استفاده درست از این جلوه ها باعث جذابیت دو چندان سریال شده که به بررسی بعضی از مهمترین آنها پرداخته ایم.

اژدهایان، شاهکار جلوه‌های ویژه بازی تاج و تخت

یکی از بارزترین و به یادماندنی‌ترین جلوه‌های ویژه سریال بازی تاج و تخت، اژدهایان بودند. تیم جلوه‌های ویژه با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته کامپیوتری، اژدهایانی خلق کردند که به قدری واقعی به نظر می‌رسیدند که گویی می‌توانستند از صفحه تلویزیون بیرون بیایند. از طراحی جزئیات ظریف فلس‌ها و حرکات بال‌ها گرفته تا خلق آتش‌های نفس‌گیر، هر جنبه‌ای از اژدها با دقت و ظرافت طراحی شده بود.

برای خلق اژدهایانی که هم قدرتمند به نظر برسند و هم حرکات طبیعی داشته باشند، تیم جلوه‌های ویژه از مطالعات گسترده‌ای روی آناتومی خزندگان و پرندگان استفاده کرده است. اژدهایان نه تنها موجوداتی جدا از محیط بودند، بلکه با محیط اطراف خود تعامل داشتند. برای مثال، نحوه پرواز آن‌ها در باد، اثرات حرارتی آتش آن‌ها بر محیط و تعامل آن‌ها با سایر موجودات، به دقت طراحی شده.

اژدهایان سریال Game Of Thrones

ارتش‌های عظیم و صحنه‌های نبرد Game Of Thrones

صحنه‌های نبرد در سریال بازی تاج و تخت از نظر وسعت و پیچیدگی بی‌نظیر بودند. برای خلق این صحنه‌ها، از ترکیبی از جلوه‌های ویژه (VFX) عملی و دیجیتالی استفاده شده است. هزاران سرباز کامپیوتری به صحنه‌های واقعی اضافه می‌شدند و نبردهایی حماسی و نفس‌گیر را خلق می‌کردند. برای خلق حرکات واقعی سربازان در صحنه‌های نبرد، از تکنیک موشن کپچر (Motion capture) استفاده می‌شد.

بازیگران با لباس‌های مخصوصی که حسگر داشتند، حرکات خود را ثبت می‌کردند و این حرکات به صورت دیجیتالی به شخصیت‌های کامپیوتری منتقل می‌شد. محیط‌های نبرد در سریال به گونه‌ای طراحی شده بودند که تحت تأثیر نبردها تغییر کنند. دیوارها فرو می‌ریختند، زمین‌ها شکافته می‌شدند و ساختمان‌ها تخریب می‌شدند. این باعث می‌شد که صحنه‌های نبرد بسیار واقع‌گرایانه‌تر به نظر برسند.

ارتش سریال بازی تاج و تخت

مناظر خیالی و دنیای وستروس

دنیای وستروس با مناظر متنوع و چشم‌نواز خود، از جنگل‌های تاریک گرفته تا کوه‌های پوشیده از برف و شهرهای بزرگ، به خوبی سکانس های سریال را به تصویر کشیده بود. برای خلق این مناظر، از ترکیب فیلمبرداری در لوکیشن‌های واقعی و جلوه‌های ویژه کامپیوتری استفاده می‌شد. تغییر فصل‌ها و شرایط آب و هوایی در وستروس، تأثیر زیادی بر ظاهر مناظر داشت. تیم جلوه‌های ویژه با دقت به این جزئیات توجه کرده و مناظر را متناسب با هر فصل تغییر داده است.

تکنیک‌ها و نرم‌افزار‌های بازی تاج و تخت

ساخت جلوه‌های ویژه حیرت‌انگیز سریال بازی تاج و تخت، به مجموعه گسترده‌ای از نرم‌افزارهای تخصصی نیاز دارد. این نرم‌افزارها به تیم جلوه‌های ویژه اجازه دادند تا دنیایی خیالی و باورپذیر را خلق کنند و صحنه‌های حماسی و پیچیده‌ای را به تصویر بکشند. در ادامه بیشتر به نرم افزارها و تکنیک‌های بصری این سریال می‌پردازیم.

جلوه های ویژه ازدهایان سریال بازی تاج و تخت

موشن کپچر (Motion capture)

موشن کپچر یکی از فناوری‌های کلیدی بود که در خلق صحنه‌های حماسی و واقع‌گرایانه سریال بازی تاج و تخت نقش بسیار مهمی ایفا کرد. این تکنیک به ما اجازه می‌دهد تا حرکات فیزیکی را به صورت داده های دیجیتالی ضبط کرده و آنها را به شخصیت‌های کامپیوتری منتقل کنیم. در ادامه به مواردی از استفاده موشن کپچر در این سریال می‌پردازیم.

اژدهایان: حرکات اژدهایان مانند پرواز، نفس کشیدن و تعامل با محیط، با استفاده از موشن کپچر، از بازیگران انجام دهنده نقش به اژدها منتقل می‌شد. بسیاری از سکانس های تعامل انسان ها با اژدهایان به این شیوه فیلمبرداری شده است.

صحنه های نبرد: در صحنه‌های نبرد، حرکات مبارزات شمشیربازی، تیراندازی با کمان و سایر حرکات رزمی با استفاده از موشن کپچر ثبت شده. بسیاری از سکانس های جنگی سریال با استفاده از این تکنیک ساخته شده است.

بیان صورت: موشن کپچر به بازیگران اجازه می‌داد تا احساسات خود را به صورت دیجیتالی منتقل کنند. این به ویژه در صحنه‌های احساسی بسیار مهم بود و باعث ارتباط گیری بهتر و باور پذیری بیشتر مخاطب با بازیگر می‌شد.

بازیگران سریال گیم آف ترونز

شبیه سازی دیجیتال

شبیه سازی دیجیتال یکی از کلیدهای اصلی موفقیت سریال بازی تاج و تخت در خلق دنیایی باورپذیر و زنده بود. از شبیه‌سازی عناصر طبیعی گرفته تا شبیه‌سازی رفتارهای انسانی، همه این‌ها به خلق تجربه تماشایی بی‌نظیری کمک کرده‌اند.

شبیه‌سازی طبیعت: تغییر فصل‌ها، طوفان‌ها، بارش برف و باران، همه با دقت شبیه‌سازی شده بودند تا تأثیر قابل توجهی بر داستان و شخصیت‌ها داشته باشند. آتش اژدها، آتش‌سوزی‌ها و سایر جلوه‌های آتشین با استفاده از شبیه‌سازی‌های پیچیده خلق شده اند. همچنین مواد مختلف مانند خون، خاک و گل و لای با دقت شبیه سازی شده اند تا به صحنه‌ها واقع‌گرایی بیشتری ببخشند.

شبیه سازی موجودات: اژدهیان از مهم‌ترین عناصر سریال Game Of Thrones بودند. حرکت، تنفس، آتش و حتی فلس‌های اژدها با دقت شبیه‌سازی شده بود تا این موجودات افسانه‌ای به شکلی باورپذیر به نظر برسند. همچنین موجودات خیالی مانند وایت واکرها و حیوانات مختلف با استفاده از شبیه‌سازی به دنیای سریال اضافه شده بودند. همچنین حرکت، تعامل و رفتار هزاران سرباز در صحنه‌های نبرد با استفاده از شبیه‌سازی جمعیت به شکلی بسیار واقع‌گرایانه به تصویر کشیده شده بود.

شبیه‌سازی فیزیکی: عمده محیط سریال به شکل کامپیوتری و با استفاده از جلوه های ویژه بصری به وجود آمده است. تخریب ساختمان‌ها، دیوارها و سایر سازه‌ها در صحنه‌های نبرد با استفاده از شبیه‌سازی فیزیک به شکلی بسیار واقع‌گرایانه به تصویر کشیده می‌شد. همچنین در مواردی، حرکت اجسام مختلف مانند لباس‌ها، زره‌ها و پرچم‌ها با استفاده از شبیه‌سازی فیزیک به شکلی طبیعی و روان به نمایش گذاشته می‌شد.

جلوه های ویژه (VFX) سریال بازی تاج و نخت

موتور رندرینگ

رندرینگ یکی از مراحل پایانی و بسیار مهم در فرآیند ساخت جلوه‌های ویژه (VFX) در سریال بازی تاج و تخت بوده است. این فرآیند به تبدیل مدل‌های سه‌بعدی، انیمیشن‌ها و نورپردازی‌ها به تصاویری با کیفیت بالا و واقع‌گرایانه کمک می‌کند که در نهایت در سریال مشاهده می‌کنیم.

نرم افزار 3ds Max: از مهم ترین و پرکاربرد ترین نرم‌افزار های رندر که در طی پروسه ساخت این سریال مورد استفاده قرار گرفته 3ds Max است. این نرم افزار به عنوان اصلی ترین نرم‌افزار مورد استفاده در سریال بازی تاج و تخت شناخته می‌شود. 3ds Max قابلیت کار با موتور های رندر پیشرفته مانند Arnold, redshift و V-ray را دارا می‌باشد که همگی از مورتوهای رندر اصلی در پروسه ساخت سریال هستند. از ساخت محیط و وسایل گرفته تا طراحی شخصیت‌ها، این نرم افزار کمک شایانی به ساخت این سریال کرده است.

موتور Arnold: این موتور رندر از جمله مهم ترین نرم افزار های استفاده شده برای فرایند رندرینگ در سریال بازی تاج و تخت بوده. Arnold برای ایجاد تصاویر واقع گرایانه با کیفیت بالا و  تصاویری که به دقت بالایی نیاز دارند بسیار مناسب است.

موتور Redshift: برای رندرینگ سریع و با کیفیت بالا مناسب است. این موتور برای سکانس هایی که محیط بزرگی را پوشش می‌دهند کاربرد دارد اما جزییات این موتور رندر به دقت نرم افزار Arnold نیست و دقت جزئیات آن را ندارد.

موتور V-ray: در کنار نرم افزار Arnold، از V-ray برای نهایت واقع‌گرایی و جزئیات استفاده شده. این نرم‌افزار قابلیت یکپارچگی بالایی با Arnold دارد، برای همین قابلیت رندر سکانس های پیچیده و دقیق را به سازندگان می دهد.

پرده سبز سریال game of thrones

در ادامه به فرآیند رندرینگ در سریال بازی تاج و تخت (Game Of Thrones) می‌پردازیم.

مدل‌سازی: ابتدا مدل‌های سه‌بعدی از شخصیت‌ها، اشیاء و محیط‌ها ایجاد می‌شود.

انیمیشن: به مدل‌های سه‌بعدی انیمیشن داده می‌شود.

نورپردازی: صحنه با نورپردازی مناسب روشن می‌شود.

متریال: به سطوح مختلف متریال مختلفی مانند فلز، چوب، پارچه و غیره اختصاص داده می‌شود.

رندرینگ: نرم‌افزار رندرینگ، تصویر نهایی را بر اساس اطلاعات موجود ایجاد می‌کند.

کامپوزیت: تصاویر رندر شده با تصاویر زنده و سایر جلوه‌های ویژه ترکیب می‌شوند تا تصویر نهایی ایجاد شود.

در بخش بالا ما سعی کردیم خلاصه ای از فرآیند رندرینگ در مراحل ساخت این سریال را در اختیار شما قرار دهیم. در نظر داشته باشید نرم افزار های رندرینگ، همگی این مراحل کلی را دارا می‌باشند اما در نکات ریز و تخصصی، تفاوت‌هایی با هم دارند. هر کدام از این نرم افزارها در بخش‌های مختلف این سریال و به شکل‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفتنه اند که نتیجه ترکیب درست آنها، خروجی ای است که شاهد آن هستیم.

جلوه های ویژه سریال گیم آف ترونز

سخن پایانی

سریال بازی تاج و تخت یک نقطه عطف در تاریخ تلویزیون و سینما به شمار می‌رود و بخش قابل توجهی از موفقیت آن را می‌توان به جلوه‌های ویژه خیره‌کننده آن نسبت داد. جلوه‌های ویژه این سریال نه تنها به خلق دنیایی خیالی و باورپذیر کمک کرده، بلکه به روایت بهتر داستان و ایجاد لحظات ماندگار نیز کمک شایانی کرده است. از اژدهایان آتش زا و ارتش‌های عظیم گرفته تا مناظر طبیعی خیره‌کننده و جلوه‌های بصری پیچیده. هر یک از این عناصر به طور هماهنگ با هم ترکیب شده‌اند تا تجربه‌ای بی‌نظیر برای بینندگان فراهم کنند.

در آخر باید گفت آکادمی پرشین افکتس قصد دارد با آموزش نرم افزارهای جلوه های ویژه (VFX) به شما دوستداران هنر گرافیکی کمک کند تا مسیر یادگیری را برایتان هموار کرده و این امکان را به شما بدهد تا صحنه های فوق‌العاده را در عرصه سینما و تلویزیون خلق کرده و مخاطبان رو مجذوب این هنر مدرن کنید.

2 دیدگاه

  • گیم اف ترونز خیلی خیلی قشنگ بود و واقعا هم به خاطر این جلوه های ویژه ای بود که استفاده کردن وگرنه اخرش داستان و خراب کردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *